مراحل بازسازی ساختمان + نمونه کار

بازسازی خانه به سبک مدرن در کرج

 

مراحل بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان چیست؟

در بازسازی ساختمان زمانیکه ساختمان کهنه می گردد و قسمت های از آن دچار تغییر میگردد و یا افراد با انجام کارهایی آن را به حالت اول بازمیگردانند. در واقع در بازسازی ساختمان تنها منظور مرمت بناهای قدیمی نیست بلکه ساختمان های مدرن نیز به بازسازی نیاز دارند. در سوال بازسازی ساختمان چیست باید به طور خلاصه بگوییم به معنای تعمیر ساختمان بوده به صورتیکه تمامی حالت های اولیه آن حفظ گردد.

یکی از اساسی ترین موارد در بازسازی و نوسازی خانه قدیمی، این است که به طرز اصولی به تخریب خانه بپردازید. اگر پروسه مراحل بازسازی ساختمان را به دست افراد بی تجربه بسپارید، نتیجه آن می تواند خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی را متوجه شما سازد. همچنین اگر عمل تخریب بر اساس اصول استاندارد صورت نگیرد، می تواند باعث ایجاد خسارات به خانه های اطراف نیز شود، خصوصا اینکه اگر خانه شما و همسایگانتان آپارتمان باشد، در اثر تخریب غیر اصولی خسارات وارده به آپارتمان های اطراف نیز غیر قابل بازگشت است. لذا در مرحله ابتدایی جهت بازسازی، مخصوصا خانه های قدیمی، به موارد مهمی چون استفاده محتاطانه از دریل و میزان تخریب استاندارد آن دقت داشته باشید. همچنین محل های گذر لوله های آب و برق از نقاط مختلف خانه را در نظر داشته باشید.

مراحل بازسازی ساختمان، نظر به شرایط متفاوت، مختلف است. ممکن است برای بازسازی نیاز به کسب مجوز باشد یا نباشد.

اگر بر طبق اصول بازسازی انجام شود، نتایج دلخواه حاصل می گردد.

بازسازی به معنای مرمت است که در آن گروهی متشکل از کارشناسان با پیاده سازی یک سری اهداف، تلاش در بهبود مکان مورد نظر شما دارند. بازسازی شامل انجام تعمیرات و تعویض لوله کشی ها و جا به جا کردن دیوارها می­شود. خانه های قدیمی و ویلایی معمولا بازسازی می شوند تا بهترین شرایط دوباره سکونت محقق شود.

بازسازی

به تمامی مراحلی که در آن گروهی افراد متخصص با اجرای عملیات برای بهبود شرایط زندگی در آن و افزایش طول عمر بنا انجام می دهند

نوسازی

نوسازی با بازسازی فرق دارد. یک عده این دو معنا را به اشتباه یکی در نظر می گیرند. نو سازی در واقع نو کردن ساختمان است. در نوسازی، ساختمان چهره ای نو می یابد.

در نوسازی بیشتر، بخش های داخلی ساختمان مرمت می شود.

در نوسازی، به نصب کاغذ دیواری، سقف کاذب و مواردی از این قبیل پرداخته می شود.

تعمیرات و بازسازی ساختمان

در تعمیرات و بازسازی ساختمان در بخش کف ساختمان باید با استفاده ازانواع المان ها و عناصر متناسب با نوع سلیقه و با استفاده از افراد متخصص بکار برد. بکارگیری انواع کفپوش ها عبارتند از سنگ، کاشی، موکت، لمینت، کفپوش های پلاستیکی، چوبی و…

سنگ ها از گرانبها ترین مصالح است و ماهیت سردی دارد و امروزه برای پوشش فضاهای داخلی و مرطوب مثل آشپزخانه ها و اتاق ها و سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. سرامیک ساخته شده از سفال و خاک رس با یک لایه روکش لعاب دار می باشد و مانند سنگ ماهیت سرد دارد

 

فرق بین بازسازی ساختمان و نوسازی ساختمان چیست ؟

در بازسازی ساختمان های غیر قابل سکونت و قدیمی کامل تخریب شده و بنای جدید می سازند اما در نوسازی تنها قسمت هایی از بنا که نیاز به تعمیر و بازسازی دارند را مورد تعمیر و اقدامات جهت نوسازی قرار میدهند

هزینه های بازسازی بسیاربیشتر از نوسازی است

مدت زمان برای بازسازی ساختمان بیشتر از مدت زمان برای نوسازی است

تعمیر در عملیات نوسازی برای تغییر ظاهر ساختمان صورت میگیرد اما در بازسازی به منظور تمام یا قسمتی از ساختمان انجام میگیرد

علت بازسازی

دلایل هر فردی از علت بازسازی می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، هزینه های بالای مرتبط با ساخت یک ساختمان جدید، افراد را به سمت بازسازی یا نوسازی ساختمان قدیمی سوق می دهد.

 البته ذکر این نکته الزامیست که شدت بازسازی مراتب مختلف دارد که در تفاوت قیمت ها بسیار تاثیرگذار است. در مواردی بسته به شدت بازسازی، هزینه آن می تواند از خرید یک واحد مسکونی نیز بیشتر شود.

بسیاری از مردم، بازسازی را به دلیل تغییر دکوراسیون و معماری داخل انجام می دهند.

تغییر معماری داخلی نیز بسته به شدت، هزینه های متفاوتی در پی دارد. شاید تنها لازم باشد دیوار پوش و کف پوش عوض شود و یا شاید  نیاز باشد آشپزخانه و سرویس بهداشتی نیز تعویض گردد.

دلایل بازسازی ساختمان:

نگهداری و مرمت بناهای تاریخی و قدیمی

به دلیل بار اضافی بر روی ساختمان (مثلاً اضافه کردن یک طبقه دیگر)

تغییر کاربری (از مسکونی به اداری)

ایمن سازی ساختمان برای جلوگیری از حوادث

تغییر ساختمان و ظاهر آن به شیوه ای جدید و نو

صرفه جویی در هزینه های مختلف

با توجه به وجود مشکلات اجرایی (احتمالاً در حین ساخت ساختمان مشکلاتی از قبیل مقاوم سازی آن به درستی انجام نشده باشد.)

افزایش سطح مقاومت ساختمان در برابر حوادث مختلف

نصب تجهیزات ساختمان یا تعمیر تجهیزات در آن

تغییر در شکل داخلی با توجه به نیاز فرد (مانند تغییر تعداد اتاق ها)

تقویت اتصالات داخل ساختمان

و…

مراحل مهم بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان از تصمیمات مهمی است که توسط صاحبان ملک انجام می گیرد. نوسازی ساختمان کار مشکل تری بوده و مراحل آن به آسانی بازسازی نیست. در عین حال برخی نکات مهم و مراحل مهم بازسازی ساختمان می تواند تا حد زیادی کار را برای شما راحت کرده و برنامه تان را منظم سازد.

مراحل بازسازی ساختمان

معمولا ساختمان ها پس از گذشت چندین سال دچار فرسودگی می شوند و نیاز به بازسازی و مرمت و تعمیر پیدا می کنند و طول عمر هر ساختمان به نوع و کیفیت مصالح و کیفیت و طراحی ساخت، طول عمر مفید ساختمان بستگی دارد. کیفیت ساخت به عوامل و نیرو های فنی در ساخت وساز ،مصالح مصرفی ،طراحی اصولی متناسب شرایط اقلیمی ،محاسبات اصولی و نظارت و اجرای اصولی  بستگی دارد

تفاوتی نمی کند که خانه شما ، یک خانه ویلایی است و یا یک واحد آپارتمان است، سن آن چقدر است، در هر حال شما باید بازسازی خانه را بر طبق یک سری موارد تعیین شده به پیش ببرید که در زیر به آن اشاره می نماییم.

 

  •     انتخاب  نحوه بازسازی کردن
  •     انتخاب پیمانکار سرشناس
  •     در نظر گرفتن هزینه ها
  •     طراحی
  •     گرفتن مجوز
  •     داشتن برنامه ریزی
  •    خراب کردن بخش هایی از ساختمان
  •     آغازبازسازی
  •     بررسی  استانداردها بر طبق اصول
  •     تأیید آخر و نهایی

 

مرحله اول؛ انتخاب نحوه بازسازی ساختمان

بازسازی انواع مختلف دارد.  بازسازی بسته به نوع عملیات می تواند به مجوز نیاز نداشته باشد. قبل از هر چیز باید نوع بازسازی که در نظر دارید را بایستی در نظر بگیرید. آیا فقط می خواهید کاشی و سرامیک را عوض کنید یا منزل شما به تعمیرات عمیق تر مانند عوض کردن لوله کشی ها و حتی تغییر کاربری قسمت هایی از خانه نیاز دارد.  همه عملیات مورد نیاز جهت بازسازی را فهرست کنید.

به عنوان مثال برای بزرگ ساختن آشپزخانه، مراحل زیر نیاز است:

خراب کردن دیوار مشترک با یکی از اتاق‌ها جهت تأمین فضا
حذف اپن آشپزخانه
حذف و عوض کردن کابینت‌ها
جابجایی گاز، ظرف‌شویی و لباسشویی
خراب کردن محل جاگداری لوله کشی جدید
انجام لوله کشی
دیوارگذاشتن مشترک اتاق و آشپزخانه
گچ کاری دوباره محل‌هایی از دیوار که خراب شده‌اند.
سرامیک گذاری
نصب اپن

تعمیر ساختمان

از جمله مواردی در زمینه بازسازی و تعمیر ساختمان به آن اهمیت می دهیم همین بحث عایق بندی است که در فضاهایی از قبیل آشپرخانه و سرویس ها و حمام حکم فرماست، که از دلایل نم دار شدن ساختمان از بین رفتن عایق رطوبتی سرویس هاست و بدین منظر جهت تعمیر ساختمان در این بخش کف سرویس را کنده و مجدد از نو ایزوگام و عایق بندی می نمایند

فهرست کردن کارهایی که بایستی انجام شود، برای ادامه بازسازی خانه اهمیت بسزایی دارد. از سوی دیگر، سایر مراحل مانند جمع بندی هزینه و برنامه ریزی کردن را برای شما راحت تر می کند.

 

مرحله دوم؛ انتخاب کردن پیمانکار خوب

 هر چه بازسازی منزل شما شدت و عمق بیشتری نیاز داشته باشد، بایستی بیشتر در انتخاب یک پیمانکار خوب، دقت لازم را بکار برید.
پیش از هر کاری، در مورد قوانین پیمانکاری تحقیق کنید. مقالات مختلف را مطالعه کنید.
با یک سرچ ساده در اینترنت، می توانید انواع شرکت‌های ساختمانی بزرگ و کوچک با  توجه به مجرب بودنشان در این امر  پیدا کنید. قدم بعدی مراجعه به سایت شرکت ها و بررسی تجارب کاری ان هاست.  راه دیگر مراجعه به برخی سامانه های آنلاین در موذد خدمات ساختمان است.  از این سامانه ها می توانید مشاوره رایگان نیز بگیرید.

 

مرحله سوم؛ براورد هزینه ها

 

هزینه بازسازی ساختمان:

با طرح سوالاتی در این زمینه بهتر به درک و اصول آن میپردازیم

آیا برآورد هزینه بازسازی ساختمان اهمیت دارد؟ و باید چه کنیم؟ و چه عواملی بر برآورد هزینه بازسازی ساختما ن تاثیرگذاراست؟ و اینکه برای این برآورد هزینه بازسازی ساختمان چه زمانی باید اقدام کنیم؟

و برآورد هزینه بازسازی ساختمان اولویت دارد؟

عواملی در واقع برهزینه بازسازی ساختمان تاثیر دارند اما باید این عوامل را بشناسیم و بتوانیم عواملی که باعث افزایش هزینه بازسازی ساختمان میگردد را شناسایی کنیم و در صورتی که جز هزینه های ثابت نیستند آن ها را حذف نماییم تا بتوانیم جلوی هزینه های اضافی را بگیریم.

هزینه های ثابت را نمی توان حذف کرد زیرا این هزینه ها موارد حیاتی و مهم هستند که بخش اعظمی از بودجه را به خود اختصاص می دهند.

یک عامل موثر که میتوان برآوردی برای هزینه بازسازی داشت این است که در ابتدای بازسازی قیمت تمام شده مصالح  و حقوق و دستمزد کارگران و پیمانکاران و متخصصان را در نظر بگیریم و همچنین تعداد این افراد که پروژه را در دست دارند که این ها کمک زیادی به تعیین میزان بودجه خواهند داشت.

برای برآوردهزینه ها ی بازسازی این موضوع اهمیت دارد که تا چه حد میتوان توسط متخصصین برآورد کرد

هم چنین کمک گرفتن از مشاوران رومو میتواند شما را در بررسی و تعیین هزینه یاری رساند و اگر به این برآورد هزینه ها آشنا و آگاهی نداشته باشیم منجر به پرداخت هزینه های بیشتر میگردد و به عملیات بازسازی تاثیر مستقیم میگذارد

قیمت بازسازی ساختمان

برای تعیین قیمت بازسازی ساختمان لازم است تا اطلاعات کاملی از متراژ ساختمان و همچنین قیمت مصالح در دست باشد. در این باب روش هایی که برای محاسبه هزینه و قیمت بازسازی ساختمان وجود دارد به دو روش کلی تقسیم می شوند: 1- پیشنهاد قیمت 2- تخمین قیمت

پس از اینکه پیمانکار مناسب با برنامه بازسازی خود را انتخاب کردید، حالا دیگر نوبت به براورد هزینه مراحل مختلف بازسازی می رسد. بدین منظور  دو راه در پیش رو دارید. نخست آن که ابتدا بودجه خود جهت بازسازی را مشخص کنید و سپس بر اساس آن اهداف بازسازی خود را پایه ریزی کنید. اول از همه به پرسش های زیر پاسخ دهید.

 

1.      کل هزینه ای که برای بازسازی می توانید خرج کنید چقدر است؟

2.      کدام قسمت های خانه نیاز به بازسازی دارد؟

3.       چند متر از خانه را می خواهید بازسازی کنید؟

4.      سبک و طرح مورد علاقه تان در بازسازی چیست؟

5.       مصالح مورد نظرتان در بازسازی چیست؟

6.       از چه امکاناتی می خواهید استفاده کنید؟

 

راه دوم آن است که با مشورت با پیمانکارتان، هزینه دقیقی که قرار است برای بازسازی بپردازید را محاسبه نمایید.

باید این نکته را مدنظر داشته باشید که براورد هزینه بازسازی از ابتدا دقیق نخواهد بود و ممکن است بیشتر یا کمتر شود.

در برآورد هزینه باید کمترین هزینه مانند دستمزد‌ها و قیمت مصالح بر اساس کیفیت را در نظر بگیرید.

 

هزینه بازسازی با توجه به تغییرات بر روی ساختمان ها تعیین می شود و هرچه این تغییرات بیشر باشد هزینه بازسازی بیشتر خواهد بود

مراحل باز سازی ساختمان وحجم تعمیرات ساختمان بر هزینه بازسازی تاثیر گذار می باشد و برای هر پروژه متفاوت می باشد

هرگونه خرابی در ساختمان از قبیل نشتی ها و مشکلات تاسیساتی بر هزینه ساختمان موثر است

هزینه بازسازی خانه های کلنگی شامل موارد زیر می باشد:

  • هزینه خرید مصالح
  • هزینه حمل و نقل مصالح
  • هزینه تعمیرات
  • هزینه تغییر دکوراسیون
  • هزینه مجریان و پیمانکاران و کارگران

چه عواملی می تواند بر هزینه بازسازی موثر باشد:

  1. نوع کاغذ دیواری : جنس و کیفیت و نوع کاغذ دیواری و قابل شستشو بودن آن در انتخاب کاغذ دیواری مهم می باشد 
  2. سرامیک، کاشی، پارکت، کف
  3. گچ کاری
  4. سقف کناف
  5. متراژخانه

در بازسازی خانه اولین سوالی که ذهن مارا درگیر میکند هزینه بازسازی خانه بوده پس سعی داریم این دغدغه اصلی و مهم را برای مالکان آن رفع و رجوع نماییم

در حال حاضر در بهار1401 هزینه بازسازی ساختمان متری 2 الی 4 میلیون تومان برآورد می شود که هزینه تخمینی است و از این مقدار ممکن است بیشتر یا کمترگردد. که بر اساس سطح و حجم بازسازی و نوع متریال بکار رفته در آن متغیر می باشد

محاسبه تخمینی

در اینجا قصد داریم برخی هزینه های بازسازی را به صورت تخمینی در اختیارتان قرار دهیم تا قیمت حدودی بازسازی را بدانید و بر اساس آن بودجه مورد نیاز را اختصاص دهید

اما این را هم بدانید که همیشه برآورد هزینه های بازسازی دقیق نبوده و موارد زیادی باعث کم و زیاد شدن این هزینه ها میگردد

گچ کاری ساده: 20 تا 35 هزار تومان به ازای هر متر مربع

سرامیک و کاشی: 150 الی 600 هزار تومان به ازای هر متر مربع

دستمزد نصب سرامیک و کاشی: روزمزد یا متر مربع 40 الی 70 هزار تومان

سنگ کاری: 300 الی 600 هزار تومان متر مربع

نصب سرویس بهداشتی: 1 الی 2 میلیون تومان

پنجره های دوجداره: 1 الی 5 میلیون تومان بسته به کیفیت

سقف کاذب کنافی: 200 الی 300 هزار تومان متر مربع

دستمزد کارگر روز مزد: روزی 100 الی 200 هزار تومان

 

مرحله پنجم؛ طراحی و نظر

بعد از آن که مشخص کردید انتظار شما از مراحل بازسازی چیست ، اکنون زمان آن است که هر چه را در ذهن دارید روی کاغذ آورید.  نظرات و سلایق خود را با کارفرما به مشورت بگذارید وتلاش نمایید در طراحی که انجام می دهید، تمام بخش هایی که قرار است بازسازی شوند را از نظر بگذرانید.
دید کلی در مورد طراحی پیدا می کنید. از این رو می توانید جهت انجام تغییرات کوچک و بزرگ، نظرات خویش را اذعان نمایید.
اگر تغییر کاربری در بازسازی نیاز است، باید تایید مراجع ذی صلاح را بگیرید.

مرحله ششم؛ مجوز

 

گرفتن مجوز از دیگر مراحل پروسه بازسازی است. اینکه آیا لازم است که مجوز بگیرید یا خیر بسته به شدت بازسازی منزل شما دارد. عملیات های اجرایی به مجوز نیازی ندارند.

 

مرمت پشت‌بام  مانند ایزوگام، قیرگونی و نصب شیروانی
مرمت و نصب کف‌پوش‌ در همه طبقات
سفیدکاری و رنگ‌ آمیزی همه دیوارها در طبقات
قرار دادن کاشی در دیوارها
مرمت و تغییر نما
مرمت و تغییر دیوارها و حیاط
نصب و تعمیر تجهیزات سرویس‌های بهداشتی
تعمیر و عوض کردن در و پنجره‌ها
لوله‌کشی آب، فاضلاب، گاز و شوفاژ
حفر و تخلیه چاه‌های فاضلاب
موارد بالا نیاز به گرفتن مجوز ندارند.

 

 اما در برخی بازسازی ها، تغییرات زیاد است و گرفتن مجوز لازم است.

 

 خراب کردن دیوارها و تیغه‌های داخلی که بار ساختمان بر روی آن هاست
جا به جا کردن راه‌پله‌ها
جابه‌ جا کردن دیوارهای پارکینگ موقعی که  بخشی از فضای پارکینگ را از بین ببرد.
جابه جا کردن قسمت هایی از ساختمان که بر طبق قوانین شهرسازی قدغن است.
تغییرات جهت کاربری بخش‌های مختلف خانه
گرفتن مجوز جهت مراحل بالا، فرایند خاص خود را دارد.

 

مرحله هفتم؛ برنامه ریزی

بعد ازان که مجوزهای لازم را در صورت لزوم دریافت کردید، باید عملیات مختلف بازسازی را شروع کنید. این عملیات ها بایستی بر حسب یک برنامه ریزی مشخص و مدون صورت گیرد.
برنامه ریزی بر اساس نظرات و خواسته هایتان بر اساس اولویت، به شما امکان نظارت بیشتر بر پروسه بازسازی را به عنوان کارفرما می دهد. در مدون ساختن برنامه ریزی بایستی با پیمانکار هماهنگ شویدو برنامه زمانی خود را تنظیم کنید.

مرحله هشتم؛ تخریب

خراب کردن یکی از کارهای مهم در بازسازی خانه  می باشد.  هر بخش خانه که قصد بازسازی دارید بایستی خراب شود. قبل از خراب شدن هر بخشی، بایستی نسبت به قطع آب ، برق و گاز اقدام کرده و هر بخش را با صلاحدید متخصص ایمن سازی نمایید.

اگر خانه شما قدیمی یا کلنگی باشد، بایستی از حتما از کارشناسان مجرب در این زمینه کمک بگیرید. چرا که خانه های قدیمی به دلیل بافت فرسوده و غیرقابل سکونت، نیاز به فنون بازسازی خاص می باشند که انجام این مهم توسط خود صاحب خانه میسر نبوده و نیاز به مشاوره و دخالت متخصصان این فن را می طلبد.

 

بدین جهت پروسه بازسازی منزل قدیمی می تواند موارد زیر را شامل شود.

 

1.      پیدا کردن یک شرکت بازسازی مجربو دلسوز و خوش نام

2.       بازدید متخصصان شرکت و مورد بررسی قرار دادن منزل از نقطه نظر نکات مهندسی و فنی وهر آن چه در این تکنیک به آن نیازاست.

3.       تنظیم قرار یک جلسه بین صاحب خانه و کارشناس شرکت مربوطه به منظور تعیین نمودن آنچه مالک در بازسازی مدنظر دارد.

4.       کشیدن نقشه نهایی خانه بازسازی شده

5.      مورد تایید قرار گرفتن طرح  و نقشه کشیده شده توسط مالک

6.       معین کردن جدول زمانی و جمع بندی هزینه های لازم

7.      مشخص نمودن مراحل مختلف اجرا و تقسیم بندی عملیات بر اساس اهمیت

8.       نظارت برا اجرا در حین بازسازی

معرفی بهترین شرکت بازسازی ساختمان

 امروزه تمامی افراد، به مساله بازسازی خانه نیاز دارند. از آن جا که قیمت متریال و مصالح ساختمانی رشد صعودی پیدا کرده، افراد به جای ساختن خانه، ترجیح می دهند خانه خود را بازسازی نمایند.

بازسازی دارای مراحل مختلفی است مراحل بازسازی ساختمان باید دارای اصول و قوانین خاصی باشد. پس در کل، می توان بازسازی خانه ها را این گونه تقسیم بندی نمود.

 

  •  بازسازی خانه قدیمی
  •  بازسازی خانه های کلنگی که دیگر قابل سکونت نیستند.
  •  بازسازی خانه های فرسوده

بازسازی خانه باعث بهبود روحیه افراد می شود. چون محیط زندگی افراد بر طبق سلیقه آن ها نوسازی می شود. امروزه افراد به جای خرید خانه نو ، ترجیح می دهند منزل خود را با بهترین متریال بازسازی کرده و آن را به شکل خانه­های بسیار شیک در آورند که بسیار هزینه کمتری نسبت به خرید خانه جدید دارد. مراحل بازسازی خانه های قدیمی اجرای سقف کاذب، عوض کردن درهای کمد دیواری و کابینت های آشپزخانه، کف سازی، کاغذ دیواری، لمینیت، عوض کردن پنجره ها و جایگزین کردن پنجره های دوجداره، تغییردادن تیغه بندی دیوارها،  عوض کردن درب ها می باشد. اگر سیستم سرمایش و گرمایش، لوله کشی ها، رطوبت دیوارها نیز مشکل دارد، آن ها نیز در مرحله بازسازی مورد تعمیر و مرمت قرارمی گیرند.

مراحل بازسازی خانه

فرقی نمی‌کند خانه یا منزل شما یک واحد آپارتمانی یا خانه ویلایی باشد و چقدر از سن آن می‌گذرد، در هر صورت باید فرایند را طبق یک سری مراحل مشخص به جلو برد بدیهی است که مراحل طراحی و انجام عملیات بازسازی بر اساس خواسته کارفرما و با رعایت اصول استاندارد انجام می شود. بنابراین، قبل از شروع عملیات طراح در مورد:

سبک دکوراسیون
تغییرات ضروری
فعالیت های مورد نیاز کارفرما
میزان بودجه 
مدت زمان مورد نیاز

با کارفرما صحبت کرده و به جمع بندی خواهند رسید.

بازسازی خانه قدیمی

مراحل بازسازی خانه قدیمی لازم است بر طبق اصول خاصی انجام گیرد؛ تا بتواند در پایان نتیجه مطلوبی را بر جای بگذارد. توصیه ما به شما مشورت با متخصصین مجرب در رابطه با هر یک از مراحل خواهد بود

در ابتدای بازسازی، از خانه قدیمی نقشه ای گرفته می شود، قسمت های مختلف منزل بررسی می شود و تغییراتی که نیاز است بازسازی به بهترین شکل صورت گیرد اعمال می شود. اگر لازم باشد مکان دیوارها تغییر کند، این تغییرات نیز پیاده می شود.

مزایا و معایب بازسازی خانه قدیمی

خانه های قدیمی را  می توان با قیمت پایین تری خریداری کرد.

در بازسازی خانه های قدیمی مقدار زیادی از هزینه در طولانی مدت پس انداز می شود. و در نهایت با اینکارسرمایه زیادی را حفظ کرده اید.

در خانه های قدیمی عناصر قدیمی زیادی مثل: چوب کاری های قدیمی، جزییات پیچیده در قالب بندی و چراغ ها و وسایل خاص قدیمی و عجیب  وجود دارد با بازسازی می توانید تمامی این موارد را حفظ نمایید و در عین حال آن را به روز نمایید.

اما از معایب بازسازی خانه  قدیمی می توان به پر هزینه بودن آن اشاره کرد .

گران ترین مناطق برای بازسازی یک خانه قدیمی را می توان در تعویض سقف و فونداسیون، برق و لوله کشی یافت.

در خانه های قدیمی مواد سمی مثل سرب و آزبست رایج می باشد که اگر به درستی با آنها برخورد نشود برای سلامتی مان خطرناک می باشد.

هزینه برداشتن حرفه ای آن ها بالاست و هزینه بازسازی شما را افزایش می دهد. هم چنین ممکن است بازسازی خانه های قدیمی زمان بیشتری ببرد  و با غافلگیری هایی مواجه خواهید شد. از قبیل اینکه اغلب  قیمت و برنامه ها و جدول زمانی دچار تغییرات می شوند.

انتخاب سبک دکوراسیون منزل

انتخاب سبک دکوراسیون منزل، یکی از مراحل بازسازی است. مبنای تغییرات، بر اساس سبک انتخابی است. انواع سبک ها برای بازسازی خانه  بدین قرار است.

سبک کلاسیک ، مدرن،روستیک، مینیمال، بوهمیان، سنتی، ساحلی، شرقی وغیره.

در واقع با انتخاب سبک، می توانید هماهنگی لازم را در قسمت های مختلف خانه به وجود آورید.

مراحل رنگ آمیزی در بازسازی خانه قدیمی

یکی از قسمت­های رنگ آمیزی خانه های ایرانی، سقف و کف می باشد. طرح های ساده تر و همچنین رنگ سفید بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. اخیرا در سبک های جدیدتر سعی در استفاده از ترکیب رنگ ها مورد توجه قرار گرفته است.
 انتخاب رنگ متناسب با سلیقه مالک انتخاب می شود. البته باید رنگی انتخاب شود که با دکوراسیون منزل هم خوانی داشته باشد.

دیوار پوش

برای پوشش دیوارها می توانید بر اساس سبک انتخابی، انتخاب های مختلفی داشته باشید. کاغذ دیواری، پوستر سه بعدی، شیشه تزیینی، پوستر سه بعدی، دکوراتیو سه بعدی و غیره که می توانید هر یک از آن ها را برا پوشش دیوار خود برگزینید. برای آنکه انتخاب بهتری داشته باشید لازم است تا از تصاویر مرتبط با اجرای این موارد دیدن کنید.

کف پوش

انواع مختلفی از کف پوش ها در بازار وجود دارند. کف پوش سه بعدی، کف پوش بتنی، کف پوش اپوکسی، کف پوش بامبو،کف پوش لمینت، کف پوش سرامیکی، موکت، پارکت چوبی، کف پوش سنگ، کف پوش موزاییکی که بنا بر نظر شما هر یک از این کف پوش ها را می توانید انتخاب کنید.

تغییرات اتاق خواب

بازسازی اتاق خواب بر اساس علایق و سلایق شما بازسازی می شود. برای اتاق خواب بزرگسالان، رنگ و کاغذ دیواری  با انتخاب شما انجام می گیرد. برای اتاق خواب کودکان سعی شود که از رنگ های شاد استفاده شود. کمدهای بزرگ در خانه های قدیمی، طبقات مناسبی ندارند.  در بازسازی،کشوهای کافی برای آن در نظر گرفته می شود.  ماده ام دی اف در بازسازی برای در و کمدها و دیواره ها استفاده می شود. اگر خانه های قدیمی کمددیواری ندارند، بهتر است در مرحله بازسازی، کمد دیواری در نظر گرفته شود. سایر قسمت های اتاق خواب بر مبنای  سبک دکوراسیون تهیه می گردد.

آشپزخانه

آشپزخانه در مرحله بازسازی بسیار مهم است. تقریبا در بازسازی تمامی خانه هاآ اشپزخانه اپن در نظر گرفته می شود. آشپزخانه اپن در دکوراسیون خانه بسیار تاثیرگذار است. در بازسازی آشپزخانه، کابینت ها تعویض می شود، رنگ آمیزی، تخریب سقف، همچنین در صورت نیاز، جابجایی لوله کشی ها و کف سازی نیز انجام می پذیرد.
بازسازی آشپزخانه تقریبا گران است، راه حل برای کم کردن هزینه، انجام تعمیرات به جای بازسازی کلی است. مثلا برای کابینت ها تنها می توانید نمای آن را تغییر دهید و بخش های داخلی آن را تعمیر نمایید و سپس رنگ آمیزی آن را انجام دهید.
بهره گیری از وسایل جدید و به روز، نو کردن کف، تغییر ارتفاع کابینت ها، طراحی مناسب سقف، تغییر در اندازه کابینت ها و غیره از مواردی است که می توانید در بازسازی آشپزخانه مورد استفاده قرار دهید.

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

نکاتی که متذکر می شویم در بازسازی سرویس بهداشتی اهمیت دارند. اگر نیاز به تغییر محل دیوار یا روشویی و سرویس دستشویی نیز وجود دارد، تغییرات را انجام دهید. عایق بندی دیوار و کف ها، تعمیرات لوله کشی، نقاشی دیوارها، عوض کردن شیرآلات، عوض کردن کاشی ها، بازسازی تهویه، جایگزین کردن توالت فرنگی به جای ایرانی و غیره از جمله کارهایی است که در بازسازی سرویس بهداشتی در نظر گرفته می شود. اگر می خواهید هزینه بازسازی را در این بخش نیز کاهش دهید می توانید تنها به تعویض وان و روشویی و قسمت های مختلف اکتفا کنید.
استفاده از گلدان، حوله های خوش رنگ به زیبا جلوه دادن این مکان ها کمک می کند.

بازسازی نمودن حمام 

حمام از قسمت های مهم خانه بوده که هنگام بازسازی نمودن باید بدان توجه داشت. حمام بخش کوچکی از خانه را تشکیل می دهد اما تجهیزات و وسایل زیادی را در برمیگیرد و همچنین هزینه بازسازی نمودن حمام ممکن است کمی هزینه بر باشد

بازسازی کردن ساختمان های قدیمی حتما باید اصولی انجام شود.

داشتن هماهنگی و هارمونی اصلی ترین موضوعی است که بایستی در بازسازی منزل در نظر بگیرید. در واقع هزینه ای که برای بازسازی منزل انجام می دهید زمانی ارزشمند است که طراحی داخلی به بهترین نحو ممکن انجام پذیرد و زیبایی منزل شما را چند برابر کند. بدین منظور لازم است قبلا از بازسازی،  نحوه دکوراسیون و چیدمان  داخلی منزل را برنامه ریزی کرده باشید. جهت رسیدن به این مهم ، لازم است نظر معماران مجرب در این زمینه را بپرسید و از نمونه طر های متنوع و سبک های متفاوت در بازسازی منازل مطلع شوید.

 

مزایا بازسازی ساختمان

با توجه به افزایش هزینه های زندگی در کشور و افزایش نامتعارف قیمت مسکن، بازسازی ساختمان به یکی از گزینه های محبوب در بین مردم تبدیل شده است. بازسازی آپارتمان به معنای بهسازی و بازسازی ساختمان قدیمی یا آسیب دیده است. این می تواند شامل تعمیرات اساسی، تغییرات ساختاری یا به روز رسانی بصری باشد.

این تغییرات ساختاری در ساختمان معمولاً با دکوراسیون داخلی اشتباه گرفته می شود، در صورتی که این دو فعالیت متفاوت بوده و تنها در برخی موارد دارای نقاط مشترکی هستند.

افزایش عمر ساختمان

بازسازی ساختمان می تواند به تعمیرات اساسی و به روز رسانی سیستم های ساختمان کمک کند. در خصوص نوسازی یا بازسازی زیربنای یک ساختمان در این نوع پروژه ها، معمولاً نتیجه به دست آمده منجر به افزایش عمر مفید ساختمان می شود.

جلوگیری از ساییدگی و آسیب بیشتر به تاسیسات قدیمی سازه نتیجه بازسازی صحیح و اساسی ساختمان است که باعث مقاومت و دوام بیشتر ساختمان می شود. بازسازی واحد مسکونی نیز می تواند به رفع مشکلات ایمنی ساختمان کمک کند. این می تواند خطر آسیب و خرابی ساختمان را کاهش دهد.

به عنوان مثال، اگر ساختمان دارای سیم کشی برق قدیمی باشد، تعویض سیم کشی آن قطعا می تواند به کاهش خطر آتش سوزی کمک کند.

کاهش هزینه نگهداری

اگر بازسازی قسمت های ساختمان به صورت استاندارد، اصولی، بهترین کیفیت و با استفاده از مصالح مرغوب و با مشاوره متخصص انجام شود، در درازمدت می توانید اثرات آن را در قالب کاهش هزینه های نگهداری مشاهده کنید.

به عبارت دیگر صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های تعمیر قطعات قدیمی در دراز مدت را می توان یکی از مزایای نوسازی دانست.

افزایش ارزش ملک

در حال حاضر تفاوت قیمت هر متر مربع آپارتمان 10 ساله در یکی از مناطق که بازسازی شده و آپارتمان مشابه بدون بازسازی و بهسازی خاص حدود 10-15 درصد است. با یک محاسبه ساده متوجه می‌شویم که انجام چنین پروژه‌هایی برای صاحب ساختمان بسیار سودآور است و می‌تواند برای متخصصان حوزه دکوراسیون داخلی و مهندسی عمران مفید باشد.

همچنین افزایش درآمد اجاره از دیگر مزایای بازسازی ساختمان است. این پروژه ها معمولا تنها با بهبود ظاهر و کارایی ساختمان انجام می شود. البته برآورد هزینه بازسازی ساختمان و درصد بازگشت آن پس از فروش یا اجاره، نکته مهمی است که قبل از انجام کار باید به آن توجه کنید.

بهبود ایمنی و راحتی

امروزه با استفاده از تجهیزات مدرن و کاربردی، فضای ساختمان ها امن تر و دلپذیرتر شده است. این می تواند به طور مستقیم بر کیفیت زندگی ساکنان یا استفاده کنندگان از ساختمان تأثیر بگذارد.

در چنین مواردی سعی کنید به نیازهای ساکنین یا استفاده کنندگان از ساختمان توجه کنید. به عنوان مثال اگر ساختمان برای خانواده ها طراحی شده است باید تغییرات و برنامه ریزی های خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که نتیجه کار مطابق سلیقه و در راستای راحتی باشد.

در این زمینه بهتر است بازسازی ساختمان را به یک متخصص بسپارید. برای اطمینان از اینکه بازسازی ساختمان شما به درستی انجام شده است، باید آن را به یک متخصص بسپارید.

تبدیل ساختمان به ساختمان سبز

با توجه به افزایش هزینه حامل های انرژی و همچنین به منظور حفظ محیط زیست، با استفاده از مواد پایدار و غیر شیمیایی و همچنین طراحی کاملا مطابق با استانداردها برای جلوگیری از اتلاف انرژی، می توانید ادعا کنید که یک ساختمان سبز بهینه سازی مصرف انرژی یکی از حساس ترین موضوعات در ساختمان تلقی می شود که علاوه بر سودآوری برای مالک ساختمان، کمک بزرگی به محیط زیست نیز می کند.

با تغییر سیستم روشنایی ساختمان از لامپ های رشته ای و قدیمی به LED و SMD می توان تا 95 درصد در مصرف برق صرفه جویی کرد. لامپ های رشته ای قدیمی تنها 25-10 درصد انرژی دریافتی را به نور تبدیل می کنند و بقیه را به صورت گرما در محیط پخش می کنند. این نشان دهنده اتلاف 75 تا 90 درصد انرژی تنها در این بخش است.

همچنین این نوع لامپ ها نسبت به لامپ های کم مصرف عمر بسیار کمتری دارند و این خود هزینه ای اضافی برای ساختمان محسوب می شود.

بازسازی سیستم سرمایشی و گرمایشی ساختمان نیز می تواند به ایجاد ساختمانی با استاندارد صرفه جویی انرژی کمک کند. به طور تجربی، بازسازی سیستم موتورخانه و عایق حرارتی لوله ها منجر به بهبود کیفیت و هزینه های تحمیل شده بر ساختمان تا حدود 35 درصد شده است.

به طور کلی مزایای بازسازی ساختمان را می توان به صورت موارد زیر بیان کرد

استفاده از مصالح و فناوری های سبز در ساخت و ساز یا نوسازی ساختمان

بهبود بهره وری انرژی ساختمان با استفاده از سیستم های گرمایش و سرمایش کارآمد، روشنایی LED و عایق حرارتی

کاهش مصرف آب ساختمان با استفاده از سیستم های آبیاری کارآمد، استفاده از شیرآلات استاندارد و تجهیزات صرفه جویی در مصرف آب

بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان با استفاده از دستگاه های تهویه مطبوع و تصفیه کننده های هوا کارآمد

کاهش تولید زباله های ساختمانی با استفاده از مواد قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد

جهت کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر جهت مراحل بازسازی ساختمان با کارشناسان حرفه ای رومو تماس حاصل نمایید و بصورت رایگان و تخصصی مشاوره بگیرید.

بازسازی خانه چقدر آسان است؟

انجام پروژه نوسازی هم تجربه ای چالش برانگیز و هم ارزشمند است. اما برخلاف ساختن یک خانه جدید، با بازسازی هرگز با یک زمین خالی شروع نمی کنید. به این ترتیب، بازسازی یک خانه می‌تواند پیچیده باشد و ممکن است مستعد مسائل و هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده باشد، بنابراین آماده‌ بودن کلید یک پروژه موفق است.

بازسازی خانه ارزانتر است یا خرید خانه؟

بازسازی خانه شخصی می تواند بسیار ارزان تر از خرید خانه موجود باشد. اگر کار را خودتان انجام دهید، می توانید هزینه ها را تا 40٪ کاهش دهید. اما حتی کار با شرکت های بازسازی برای انجام بیشتر کارها می تواند در هزینه صرفه جویی کند، در حالی که مدیریت پروژه نیز می تواند هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

قبل از بازسازی چه چیزهایی باید بدانم؟

پنج نکته مهمی که قبل از بازسازی باید در نظر گرفت:

  • تصمیم بگیرید که از بازسازی خود چه می خواهید. آیا در حال بازسازی برای تلنگر هستید یا نیت شما بلندمدت تر است؟
  • بودجه خود را واقع بینانه ارزیابی کنید.
  • با کارشناسان مشورت کنید.
  • زمان بندی را درست در نظربگیرید.
  • تمام عناصر یک اتاق را قبل از شروع به تصویر بکشید.

2 thoughts on “مراحل بازسازی ساختمان + نمونه کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *